Hej
Välkomna till kursen beskattningsrätt på Mälardalens universitet. Genom den här bloggen får Ni ett forum där Ni kan ställa frågor om kursen och ge löpande feedback på hur Ni tycker att kursen fungerar, både avseende innehåll och upplägg. Löpande kursutvärdering är viktigt för att jag ska kunna göra kursen så bra som möjligt för Er. Varje föreläsning kommer att inledas med en snabb titt på bloggen och jag kommer att besvara de frågor som kommer upp.
I årets kurs har jag ambitionen att digitalisera kursen ytterligare. Vi kommer att arbeta med olika AI verktyg såsom ChatGTP och Copilot för att underlätta inlärning och testa hur bra verktygen är på skatteplanering. Jag hoppas att det kommer att bli ett nytt intressant inslag för er
Än en gång välkomna till en som jag hoppas ska bli bra och lärorik kurs 🙂
MVH
Krister
Hej,
Dagens föreläsning var jobbig, inte bara för mig, antagligen för er också. Ett litet fel i mitten av en lång uträkning ger följdfel hela vägen. Med facit i hand hade det varit bättre om jag fortsatt trots felet och sedan lagt ut ett justerat lösningsförslag. Nu försökte jag på rasterna att rätta till följdfelen men nådde tyvärr inte ända fram, sorry för det ☹. Jag har klippt och justerat filmerna för att rätta till felet och de ligger ute nu på kurshemsidan
När jag ändå är på gång så vill jag gärna veta vad ni tycker om kursen hittills. Dela gärna era positiva upplevelser så att jag kan fortsätta att bygga på dem.
Lika viktigt är att förstå vad som kanske inte har fungerat lika väl. Finns det några delar av kursen som ni har tyckt varit svåra att följa eller förstå? Har ni några förslag på hur jag kan göra föreläsningarna mer engagerande eller tydliga? Era konstruktiva kommentarer är nyckeln till att jag kan justera och förbättra kursen.
Som jag sagt kommer jag att integrera AI-teknologi i kursen för att förbättra lärandet och erbjuda er nya perspektiv. Jag är särskilt intresserad av att höra vad ni tycker om detta.
För att kunna fortsätta att utveckla och förbättra kursen, behöver jag era ärliga och detaljerade tankar. Skriv gärna ner era reflektioner och upplevelser så att jag kan ta dem i beaktande. Det är genom er feedback som jag kan skapa en ännu bättre inlärningsmiljö för alla.
Ni kan lämna er feedback direkt här i bloggen.
MVH
Krister
Hej!
Skulle vilja önska att du lägger ut föreläsningsanteckningarna denna vecka, då du är borta, dagen innan så man kan förbereda sig inför föreläsningen. Som du brukar göra dvs.
Ha en trevlig vistelse i Japan!
Hej
Såg inlägget lite för sent 🙁
Jag tänkte nog lite fel här, du har helt rätt 🙂
Jag öppnar upp fredagens föreläsningsbilder och övningsexempel nu på onsdag.
MVH
Krister
MVH
Tack snälla! 🙂
Hejsan! Min grupp har lite svårt att påbörja gruppuppgiften. Vi förstår inte riktigt hur man ska tackla uppgiften, om du förstår vad jag menar. Ska vi bara använda bokslutstablån och deklaration i första delen av uppgiften, och skatteplanering samt deklaration i del två?
Hej
Det kommer nog att bli mer klart för er hur allt hänger ihop nar ni tagit del av fredagens och måndagens föreläsningar.
Som jag sa förra fredagen så lämnade jag ut uppgiften lite tidigare på grund av min utlandsresa.
MVH
Krister
Hej! Jag har en fundering kring övningsboken. I fråga 1:2 om spelvinster tar de i facit upp lagen om skatt på spel, men jag hittar inte den lagen i Rabes bok och de finns även annan information i facit som jag inte hittar i boken, ska man kunna det då?
Hej
Jag har inte tillgång till övningsboken då jag nu befinner mig i Shanghai i Kina.
Jag kan besvara din fråga på måndagens webinarium, nästa vecka. Generellt kan jag dock säga att Ni inte behöver kunna lagtext som inte finns i Rabe:s bok.
MVH
Krister
Hej! På INL1 ska vi anta att beloppet på inköpet av tv och ljudanläggning är exkl. moms?
Hej
Ja, beloppen är exklusive moms.
MVH
Krister
Hej! I uppgiften står det att försäljningen för maskinerna är 75 000 men i mallen är det inlagt 70 000 i saldobalans konto 7970, ska det vara så?
Hej
Under bokslutsarbetet upptäckte Sandra att hon gjort en felaktig notering i anläggningsregistret (punkten 3 i inlämningsuppgiften).
Hon hade noterat att försäljningspriset exklusive moms var 15 000 kr för maskin A. Det korrekta försäljningspriset var för maskin A 10 000 kr.
Sandra ändrade beloppet till 10 000 kr i anläggningsregistret.
MVH
Krister
Hej!
I uppgiften står det att Sandra är född 1978 men senare i uppgiften står det att hon köpt aktier 1975 samt 1977. Är det någon av uppgifterna här som är fel och ska korrigeras eller ska vi bortse från det?
Oj, det där måste vara en av Sandras fantastiska tidsresor! Jag försöker hålla hennes äventyr under radarn, men ibland smyger de sig in i dokumenten. Ni kan bortse från årtalen (välj några senare datum) och bara njut av tanken på att hon har köpt aktier innan hon ens var född. 😉
MVH
Krister
Hej,
Vi skulle behöva lite vägledning kring hur vi ska tänka gällande pokervinsten/ förlusten. Vi har hittat information på skatteverket att detta ska deklareras i 7.2 i huvudblanketten men vi förstår inte riktigt hur man ska deklarera vinsten och skatten.
Hej
Ni måste försöka hitta lösningar själva och sen kommer vi att diskutera olika lösningar på seminariet.
MVH
Krister
Hej! Jag hittar ingen film till föreläsning 14 del 3 av 4
Hej
OK, fixat nu
MVH
Krister
Hej! Jag undrar hur man beräknar grundavdraget i uppgift 6:4.
Jag har fått det till 410000/57300=7,16
0,77*57300-10%*(410000-3,11*57300)=20942
men i facit ska det bli 15800
Hej
Du har räknat rätt och avrundat blir grundavdraget 21 000, 63:2 st.3 IL
Facit i övningsboken, upplaga 4, utgår ifrån de fasta belopp som anges på sid 9 i boken och där framgår det att de räknat med ett grundavdrag på 25 000 kr i facit.
Jag vet inte var du har fått 15 800 ifrån.
MVH
Krister
Okej tack! Ja i bokens facit är det 25000 men det finns en not till facit där man hittar de rekommenderade övningsuppgifterna och där står det 15800
Hej
OK, nu förstår jag vad du menar. noten avsåg beskattningsår 2023.
Jag har uppdaterat filen Rekommenderade övningar i övningsboken till upplaga 4 och beskattningsår 2024.
Tack för påpekandet 🙂
MVH
Krister
Hej Krister,
Jag har en fråga angående seminariet. Hur kommer det att gå till rent praktiskt? Ska varje grupp gå igenom hela sitt arbete steg för steg, eller kommer du att dela upp uppgiften mellan grupperna? Är upplägget mer som en redovisning, eller är det vi som ska vägleda dig genom uppgiften medan du använder datorn?
Det är möjligt att du redan har nämnt detta tidigare, men jag skulle uppskatta om du kunde förtydliga.
Tack på förhand 🙂
Hej
Så här går seminariet till:
Inledning och syfte
o Fokus ligger på att presentera en korrekt lösning av uppgiften, det vill säga en lösning som på lagligt sätt leder till lägsta möjliga skatt
o Fokus ligger på att säkerställa att alla studenter har deltagit aktivt i lösandet av gruppuppgiften och förstår processen.
Studenternas genomgång av uppgiften
o Jag visar bokslutstablån och skatteprogrammet på projektorduken.
o Individuella frågor till studenterna: Jag ställer frågor till enskilda studenter om hur de har löst specifika delar av uppgiften.
Exempel: ”Hur har ni hanterat avskrivningarna för inventarier i bokslutstablån?” eller ”Vad gjorde ni därefter i skatteprogrammet?”
o Studenterna guidar mig steg för steg genom de lösningar som deras grupp har kommit fram till.
Diskussion och kritisk granskning
o Jag följer studenternas instruktioner så länge som jag delar deras uppfattning om lösningen.
o Om jag inte håller med om studentens föreslagna lösning:
Går frågan till övriga i gruppen. Om ingen i gruppen kan ge ett svar går frågan till andra grupper.
Facit och lärande
o Den lösning jag visar på projektorduken blir det slutliga facit som alla studenter kan förhålla sig till.
o Jag förklarar varför just denna lösning är korrekt och hur den påverkar det slutliga resultatet i deklarationen.
Kontroll av deltagande
o Jag säkerställer att alla studenter får frågor för att visa att alla kan förklara sin grupps lösning. Detta visar att varje student har deltagit i gruppuppgiften och förstått innehållet.
Sammanfattning och avslutning
o Varje grupp får en utskrift av sitt arbete där jag markerat om jag har avvikande uppfattning om bästa lösningen
o Varje grupp får information om komplettering krävs och hur den i så fall ska ske.
________________________________________
Detta upplägg skapar ett interaktivt, lärorikt och rättvist seminarium där alla studenter aktivt deltar och får chans att visa sina kunskaper. Samtidigt är det tydligt att lösningen som demonstreras på projektorduken är den korrekta och slutliga versionen.
Oroa er inte och lycka till på seminariet 🙂
MVH
Krister
Hej
kommer man få underkänt på seminariet om man inte kan svara på den enskilda frågan som student.
Hej
Nej, inte om man deltagit i arbetet.
Eventuellt kan gruppen behöva göra en komplettering om gruppens lösning avviker för mycket från den lösning som vi kommer att arbeta fram på seminariet.
MVH
Krister
Hej! Jag har en fråga om uppgift 5:7. Hur vet man att utdelningen ska beskattas med 20,6% och inte med 52% som vi gjorde i övningsexempel 16?